Afgelopen vrijdag was er weer een editie van de Churchlunch, waarbij verschillende bedrijven uit de Church gezamenlijk lunchen. Elke Churchlunch staat er een discussieonderwerp centraal. Deze editie heeft Mildred van Hofkes Reputatiemanagement (BHRM) de stoute schoenen aan getrokken en een (voor sommigen) ongemakkelijke stelling op tafel gelegd: Ga jij voor geld of geluk?

Ogen dicht…

Met 16 man aan een tafel genieten we van een heerlijke lunch. Na een tijdje vraagt Mildred of wij onze ogen willen sluiten, en stelt ons de vraag;

“Als jij moet kiezen, ga jij dan voor geld of geluk?”

Kies je voor geld dan steek je je hand op, kies je voor geluk dan doe je niets. Als iedereen zijn ogen weer opent verlost Mildred ons uit de spanning. Wat blijkt? Van de 16, kiezen er 15 voor geluk!

Maar is dit nu echt zo in het dagelijks leven? Hoe langer we over de stelling nadenken, hoe lastiger hij wordt. Voor sommige van ons vertegenwoordigt geld geluk. Anderen kiezen duidelijk voor geluk, maar nemen doorgaans toch vaak beslissingen waarbij geld centraal staat. Moet je kiezen? Of kan je ook beiden hebben? Wat als je in een land woont waar geluk het beleid is?

Bhutan versus Nederland

Bhutan is een klein koninkrijk met 700.000 inwoners dat verscholen ligt in de Himalaya tussen India en China. In Bhutan verdienen mensen vier dollar per dag, meer dan de helft van de bevolking is analfabeet en de levensverwachting is laag. Toch is Bhutan één van de gelukkigste naties op aarde.

Hoewel Nederlanders goede scholen hebben, een dak boven hun hoofd en (over het algemeen) voldoende geld, groeit het aantal antidepressiva gebruikers in ons land jaarlijks met zes procent.

Bruto Nationaal Geluk

Mildred is afgelopen februari met een kleine onderzoeksgroep afgereisd naar Bhutan om met eigen ogen te zien waarom Bhutan één van de gelukkigste naties ter wereld is. Wat is het geheim? En waarom werkt dat in Nederland (nog) niet?

Het begon allemaal in 1972, toen de koning van Bhutan Jigme Singye Wangchuck voor het eerst de term Bruto Nationaal Geluk gebruikte. De koning gelooft dat het nationale geluk veel belangrijker is dan het nationale product. Sindsdien is het beleid van de Bhutaanse regering gericht op het zo gelukkig mogelijk maken van haar bevolking. Jaarlijks wordt het Bruto Nationaal Geluk gemeten. In het voornamelijk boeddhistische land is materiële vooruitgang alleen een verbetering als het hand in hand gaat met spirituele vooruitgang.

Vier pilaren

Het Bruto Nationaal Geluk hangt samen met 4 pijlers waarop het bestuur van de natie is gebaseerd…

  • Ontwikkelingen moeten duurzaam zijn
  • De culturele identiteit van Bhutan moet bewaakt worden
  • De natuurlijke rijkdommen van het land mogen niet te leiden hebben
  • Goed bestuur is noodzakelijk om de burgers gelukkig te maken

Bhutan volgt dit beleid nog altijd zeer trouw: ieder plan van de regering wordt getoetst aan deze vier pilaren van het Nationale Geluk. Voldoet het niet aan alle criteria, dan gaat het niet door. Hetzelfde geldt voor het verlenen van vergunningen aan bedrijven die in Bhutan willen werken.

Geld of geluk?

Terug naar de vraag die lastiger blijkt dan gedacht. Kan dit systeem ook in onze samenleving werken? Wat betekent geluk eigenlijk voor ons? Een antwoord op deze vraag blijkt er niet te zijn. Maar door er samen over na te denken, meningen uit te wisselen en ervaringen te delen resulteert deze ‘normale’ vrijdag in een inspirerende lunch die aanzet tot denken. De ‘Geld of Geluk’-vraag maakt duidelijk indruk. Doe ons nog maar een portie Bruto Nationaal Geluk!

Bureau Hofkes Reputatiemanagement
Hofkes Reputatiemanagement (BHRM) is in 2006 opgericht door reputatie- en organisatieadviseur Mildred Hofkes. BHRM heeft haar naam gevestigd als eerste reputatie onderzoeks- en adviesbureau van Nederland. Mildred staat al bijna 10 jaar bekend om haar effectieve manier van het inzichtelijk maken van reputatiewaarden. Daarnaast is zij net als wij lekker eigenwijs!

Camiel

Author Camiel

...

More posts by Camiel